Airbnb už není dávno jenom o poskytování ubytování. Turisté na celém světě totiž chtějí kromě návštěvy klasických kulturních památek také něco zažít. A právě proto přišlo Airbnb s novou službou Zážitky, která se zaměřuje na poskytování a organizování místních zážitků.

Přiznejme si. Kdo z nás by chtěl v cizí zemi jenom sedět v bytě a čekat, až se třeba umoudří počasí? Služba Zážitky propojuje cestovatele s místními a hosté tak mohou zažít něco nového a vzrušujícího.

Co všechno jde při cestování s Airbnb zažít?

Lidé si tak mohou vyzkoušet něco, o čem doposud jenom slyšeli. Dostanou se tak do míst, kde se pohybují tamní obyvatelé, a poznají jejich skutečný život. Mohou tak navštívit třeba workshopy ručních prací, naučit se vařit tamní speciality, poznat jejich kulturu nebo vyrazit na výlet do kouzelné přírody.

Kdo by se nechtěl naučit, jak se připravuje pravá italská pizza, poctivá anglická snídaně nebo japonské sushi? A to ještě od opravdových mistrů? Stejně tak je lákavé poznat, jak se vyrábí francouzské parfémy, navrhují nové kousky oblečení, nebo skládají nové písně. A co teprve potulování po tajemných místech, která znají jenom domorodci?

Připravte pro hosty zážitek také v Praze

Myslíte si, že hosté v Praze nemohou zažít nic vzrušujícího? Pletete se! Praha je pro cizince stejně exotická a odlišná jako třeba Indie nebo Amerika pro Čechy. Tak se nebojte a připravte pro své hosty něco unikátního, na co budou ještě dlouho po návštěvě Česka vzpomínat.

Pro inspiraci se můžete podívat, jaké Zážitky připravili pro návštěvníky Prahy jiní hostitelé. Co třeba netradiční prohlídka Prahy, lekce vaření tradiční české kuchyně, projížďka po okolí, hodina jógy, návštěva zajímavých barů, nebo kurz focení? Nápadům se meze nekladou.

Organizováním zážitků tak poznáte nové lidi a navíc si tak můžete vydělat na další dovolenou.

Musím hostům zajistit také ubytování?

Nemusíte. Vaším úkolem je připravit lidem vzrušující program.

Jak zážitek připravit?

1. Program

Zážitků v Praze je už dnes celá řada, a proto si předem promyslete, co můžete hostům nabídnout.

Inspirovat se můžete buď přímo na Airbnb nebo se zeptejte kamarádů, kteří v Praze nebydlí. Právě pro ně je totiž naše hlavní město kouzelným místem, které vidí trochu jinýma očima než ti, kteří v Praze žijí.

Před tím, než se pustíte do organizace vašeho Zážitku, zjistěte, jestli váš nápad už někdo neprovozuje. Můžete se tak inspirovat, co do vašeho Zážitku zahrnout, aby byl co nejlepší. Také si přečtěte recenze podobných Zážitků, a to i mimo Prahu nebo ČR. Poté připravte přibližný program toho, co s vámi turisté mohou zažít, a proč by si měli vybrat zrovna váš Zážitek.

2. Název

Dejte si záležet zejména na názvu Zážitku. Poutavý a originální titulek je totiž klíčový a rozhoduje o tom, zda si turisté zvolí váš zážitek nebo zážitek někoho jiného.

3. Cena a úvodní fotografie

Promyslete si také cenu, za kterou budete Zážitek nabízet. Nasadit správnou cenu totiž může být velký oříšek. Ale nezoufejte. Na Airbnb můžete cenu zážitku měnit v závislosti na zájmu turistů. Doporučujeme (stejně jako u ubytování) začít s nižší cenou, kterou můžete s rostoucími ohlasy zvyšovat.

Dbejte na to, abyste cenu Zážitku nepřepálili. Nezapomeňte, že cena určuje také to, co od nabídky turisté očekávají. Od Zážitku s velmi vysokou cenou budou lidé pravděpodobně očekávat něco unikátního. A pokud se tak nestane, může se případné zklamání odrazit na jejich hodnocení.

Abyste měli alespoň nějakou představu o tom, jakou cenu stanovit, spočítejte si, jaké budou vaše náklady spojené s organizováním Zážitku. Nezapomeňte, že nějaký čas strávíte také komunikací s potenciálními zájemci. K tomu byste měli připočítat cenovou rezervu a marži, a to v závislosti na tom, kolik chcete za daný den vydělat. Cenu ale také může ovlivnit počet lidí ve skupině, pro kterou zážitek organizujete. Ani na to byste proto neměli zapomenout.

Stejně důležité jako cena, titulek a popisek jsou také tři úvodní fotografie, které byste měli nahrát ve vysokém rozlišení, aby byly dostatečně kvalitní. První dojem vyhrává.

4. Rada na závěr

Na závěr už stačí jenom nahrát Zážitek do systému, aby ho mohlo Airbnb co nejdříve schválit, a turisté si ho pak mohli prohlédnout.

Nezapomeňte přidat jednoduchý popis, a to proto, aby lidé věděli, co mají od Zážitku čekat. Předem si promyslete, co můžete hostům nabídnout, a neslibujte nic, co nemůžete splnit.

Na co si dát pozor?

Ještě před tím, než Zážitek vypustíte do světa, se informujte, jestli není v rozporu se zákonem. Pokud chcete například organizovat prohlídky stověžatou Prahou, měli byste si na webu Airbnb přečíst, zda k tomu nebudete potřebovat licenci, a kde vlastně bez povolení provádět můžete.

Pokud si nejste organizováním Zážitků jistí, poraďte se o konkrétní nabídce s Googlem, případně s právníkem. Nezapomeňte také na řešení daní a vyřízení živnostenského oprávnění. Kvůli těmto záležitostem je určitě lepší se obrátit na účetní nebo daňového poradce.

Co udělat před tím, než zážitek nabídnete turistům

Ještě před tím, než o váš Zážitek projeví zájem první turisté, si ho předem „vyzkoušejte“. Pokud například organizujete prohlídku Prahou, vezměte na ni své kamarády a společně vychytejte všechny nedokonalosti. Dbejte také na to, abyste měli dostatečnou časovou rezervu. Program si dobře časově rozvrhněte a naplánujte pauzy na občerstvení nebo na lehký odpočinek.

Na zkušební Zážitek je dobré vzít také někoho, kdo si rozumí s foťákem, nebo dokonce profesionálního fotografa. Pamatujte, že kvalitní snímky rozhodují a mohou vám přičíst plusové body!

Pokud máte na programu návštěvu kavárny nebo restaurace, nezapomeňte se s daným podnikem nejdříve na všem domluvit. Na závěr je také dobré připravit turistům malou pozornost, co by jim po návratu domů jejich zážitek připomnělo.

Požádejte turisty o zpětnou vazbu

Nezapomeňte se po každém zorganizovaném Zážitku zeptat, co se lidem nejvíce líbilo, co se jim nelíbilo a co by bylo dobré ještě zlepšit. A začněte na chybách pracovat. Požádejte je také o to, aby vás ohodnotili přímo na stránce Airbnb. Recenze jsou jedním z rozhodujících faktorů, podle kterých se turisté rozhodují, který zážitek si vyberou. V závislosti na recenzích potom můžete upravit také cenu Zážitku, nebo připravit více variant.